Cum vor supraviețui restaurantele și cafenelele după Legea Anti-fumat?

no smoking 1

Iată că ne aflăm la un moment de cotitură în industria ospitalității și în mod special în industria restaurantelor și cafenelelor. Cei care se vor reinventa sau vor inova fără să considere că legea anti-fumat este un obstacol pentru afacerea lor, vor supraviețui.

Nu trebuie să ne panicăm, iar proprietarii și managerii de restaurante trebuie să gasească noi modalități de a își atrage clientela. Acestea există, iar din acest articol sper să găsiți câteva idei care se pot aplica restaurantului vostru.

Se știe foarte bine că restaurantele din România sunt în urmă în ceea ce privesc măsurile luate prin lege pentru a proteja nefumătorii și pentru a crește calitatea vieții populației. Iată că de la 17 martie 2016 când intră în vigoare legea anti-fumat lucrurile se vor schimba. Trebuie știut că industria tutunului este foarte puternică în România fiind cel de al doilea mare contribuabil la bugetul de stat al țării.

Asta ar putea influența studiile care pot apărea legate de efectele acestei legi asupra afacerilor din industria ospitalității. Cu siguranța vor încerca să demonstreze cum scad veniturile dacă în restaurante nu se va mai fuma. S-a încercat acest lucru și în statul New York, dar legea anti-fumat tot a fost promulgată și implementată.

Înainte de a ne speria, să analizăm un pic ce s-a întâmplat în lume atunci când nu s-a mai fumat în locurile publice. California a fost primul stat american ce a interzis fumatul în restaurante și baruri în 1998. După cinci ani a urmat New York-ul, în martie 2003. Spre surprinderea tuturor, orașul a supraveițuit acestei măsuri și a continuat să facă afaceri cu restaurante fără nici o problemă.

După continentul american, a venit vremea Vechiului Continent să ia niște decizii. Astfel că legea anti-fumat a fost introdusă în Austria (2010), unde la o suprafață de sub 50 m2, proprietarii pot decide dacă locația este pentru fumători sau nu, iar la peste 50 m2, pot exista zone separate. Apoi avem Belgia (2007); Regatul Unit (2007); Germania (2008), unde fumatul este posibil doar în spații special amenajate; Grecia (2010), unde este interzis total în spațiile sub 70 m2; Danemarca (2007), unde fumatul este permis în spații special amenajate și în baruri ce au o suprafață mai mică de 40 m2; Spania (2011); Italia (2005); Norvegia (2004); Polonia (2010); Slovenia (2007); Franța (2007); Croația (2009), unde fumatul este permis în restaurantele și cafenelele de o anumită dimensiune; Muntenegru (2005); Suedia (2005), unde fumatul este permis în baruri, iar în restaurante se poate fuma într-un spațiu izolat, dar unde nu se bea sau mănâncă. O țară cu o istorie anti-fumat interesantă este Finlanda unde legea este introdusă încă din 1976 suferind numeroase modificări pentru că această țară își dorește să devină o țară nefumătoare până în 2040.

De-a lungul vremii au fost realizate numeroase studii despre efectele fumatului asupra sănătății, despre efectele unei legi anti-fumat asupra afacerilor din ospitalitate, despre efectele legilor anti-fumat asupra sănătății populației, iar rezultatele sunt poate diferite de așteptări.

În 2009, Institute of Medicine din Statele Unite, a concluzionat că interzicerea fumatului reduce riscurile bolilor de inimă și a atacurilor de cord. Un alt studiu american din 2012 a ajuns la concluzia că rata spitalizării în cazul bolilor de inimă, cardiovasculare și ale aparatului respirator, a scăzut considerabil în urma introducerii legii antifumat.

În Regatul Unit, 22% dintre fumători au declarat într-un sondaj că se vor lăsa de fumat după introducerea acestei legi.

În statul american Massachusetts, un studiu a evidențiat că există șanse ca 33% dintre fumătorii ocazionali să nu devină fumători înrăiți.

Studiul condus de Scollo, Lal, Hyland și Glantz din 2003 a ajuns la concluzia că legea anti-fumat nu va afecta afacerile din industria ospitalității nici în mod negativ, nici în mod pozitiv. Impactul negativ a fost demonstrat doar de companiile din industria tutunului. Alt studiu mai recent, din 2014 a relevat lipsa unui impact negativ asupra veniturilor restaurantelor sau barurilor. În Statele Unite au existat afaceri care au înregistrat chiar creșteri de venit ulterior introducerii legii.

În Germania, studiile din 2010 au demonstrat o scădere a veniturilor restaurantelor doar pentru o perioadă scurtă imediat după aplicarea legii anti-fumat.

În România, specialiștii preconizează o scădere de doar maxim 5%, iar legea care interzice fumatul în spațiile publice va avea un impact mediu sau mic asupra afacerilor cu restaurante. Părearea noastră ne-o confimă într-un interviu pentru Ziarul Financiar și Dragoș Petrescu, cel mai important antreprenor din domeniul restaurantelor:

„Vom vedea un impact de două-trei luni în businessul HoReCa, cu scăderi de maximum 3-5%. Unii fumători vor ieşi mai rar sau vor sta mai puţin în oraş, însă nefumătorii vor continua să vină. (….) Aşa s-a întâmplat în toată Europa când s-a introdus această lege. Au existat 2-3 luni cu vânzări în uşoară scădere, iar apoi lucruruile au revenit la normal.“

Ne alăturăm acestei păreri venind în întâmpinarea proprietarilor si managerilor de restaurant cu niște idei și concluzii care le vor oferi soluții pentru locația lor.

În primul rând trebuie văzută această perioadă ca una de tranziție în care se vor forma noi obiceiuri ale consumatorilor. Avantajul restaurantelor este că legea intră în vigoare în martie și pot avea o jumătate de an ca fumătorii să înceapă să se obișnuiască să meargă afară să fumeze.

În alt doilea rând trebuie să avem în vedere un fapt psihologic: așa cum o mare parte dintre nefumători nu au renunțat la socializare și mâncatul la restaurant din cauza fumătorilor, același lucru putem deduce și despre fumători. Este nevoie doar de timp.

Soluțiile cele mai la îndemână pentru restaurantul vostru ar fi:

1) Aduceți în restaurantul vostru un alt tip de clientelă decât fumătorii: familiile cu copii și grupurile de prieteni cu copii. Fiți inovativi!

2) Organizați o întâlnire cu clienții voștri fideli nefumători și aflați care sunt nevoile lor. Concentrați-vă să le oferiți ceva nou care să îi facă să vină mai des în restaurantul vostru. Fiți implicat!

3) Promoții interesante pentru fumători sau pentru nefumătorii care vin însoțiți de fumători. Fiți creativ!

4) Investiți în sisteme de încălzit la exterior în cazul în care restaurantul vostru are o terasă. Afară este încă frig, iar din experiența din ultimii ani, martie s-ar putea să nu fie o lună foarte călduroasă. Fiți curajoși!

Ca o concluzie la acest articol, aș spune că ar trebui să punem mai presus de propriile plăceri, sănătatea populației, a celor din jurul nostru, a familiilor noastre și mai ales a copiilor noștri.

Chiar dacă la prima vedere legea care interzice fumatul în spațiile publice poate părea Muma Pădurii pentru afacerile cu restaurante, la o analiză mai atentă poate ajuta generațiile viitoare să aibă un procent mai mic de fumători, iar șansele ca un copil sau adolescent să se apuce de fumat vor scădea considerabil.

Iar în ceea ce privește profitul afacerilor cu restaurante și cafenele să avem în vedere exemplul companiilor aeriene, a hotelurilor și a marelui oraș New York care au supraviețuit cu bine legii anti-fumat și unde este Business As Usual.

 


Un gând despre “Cum vor supraviețui restaurantele și cafenelele după Legea Anti-fumat?

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s